Skip til hoved indholdet MinSide MinSide

God Almen Ledelse

Den almene sektor betyder meget for mange menneskers daglige liv. En million mennesker bor i en almen bolig i Danmark. Vi udlejer boligerne non-profit. Vi forvalter beboernes penge. Det gør vi ordentligt og effektivt – og det skal vi blive ved med. God Almen Ledelse er anbefalinger om det gode bestyrelsesarbejde – for organisationsbestyrelsen og for den administrative ledelse. God Almen Ledelse handler om ordentlighed og transparens i organisationens praksis.

GOAL - God Almen Ledelse skal fastholde og fremme godt bestyrelsesarbejde i de almene boligorganisationer – med bidrag og støtte fra de administrative ledelser. Det handler om, hvordan boligorganisationen løser sine opgaver i praksis.

God Almen Ledelse er den almene boligsektors retningslinjer og anbefalinger om bedste praksis. Anbefalingerne følger princippet om ”følg eller forklar”. Det betyder, at bestyrelsen i den enkelte boligorganisation selv afgør, i hvilket omfang bestyrelsen ønsker at efterleve anbefalingerne. Følger boligorganisationen ikke en anbefaling, er der ikke tale om et regelbrud. Det er et udtryk for, at bestyrelsen konkret, og af grunde den kan redegøre for, har valgt at handle anderledes end anbefalingen.

Her på siden har vi samlet viden om, hvordan vi arbejder med God Almen Ledelse og økonomistyring i Ringgården. Vi har samlet det under fire temaer ...

Gennemsigtighed

Gennemsigtighed og ordentlighed er grundstenene i Ringgårdens arbejde. Derfor gør vi vores retningslinjer og beslutningsprocesser synlige for både beboere og offentligheden.

Ved konsekvent at handle åbent og ansvarligt styrker vi tilliden mellem boligorganisationen, vores beboere og samarbejdspartnere.

Effektivisering

Som boligorganisation er vi forpligtet til at arbejde med effektivitet og sparsommelighed. Vi skal vise, at vi lever op til kravene om, at Ringgården bliver drevet forsvarligt og effektivt.

Egenkontrol

Ringgården har siden indførelsen af reglerne arbejdet med egenkontrol som en naturlig del af organisationens beslutningsgrundlag for gennemførelse af effektiviseringer og igangsættelse af strategiske tiltag – særligt i de seneste år, hvor egenkontrol nu også indgår som en del af det løbende arbejde med God Almen Ledelse.

Økonomi og nøgletal

Hvert år udarbejdes budget og regnskaber for både Ringgårdens hovedforening og for de enkelte boligafdelinger.

Det fulde overblik over økonomien findes i regnskaberne, men vi laver også en række analyserapporter, som samler de vigtigste nøgletal.

Hvorfor skal vi arbejde med God Almen Ledelse?

BL - Danmarks Almene Boliger har lavet denne video med gode råd til bestyrelser, som fortæller lidt om, hvorfor vi skal arbejde med God Almen Ledelse.

Gennemsigtighed


God Almen Ledelse handler om, hvordan boligorganisationen løser sine opgaver i praksis. Som boligorganisation er vi en nonprofitorganisation, og alt hvad vi gør, gør vi for beboernes penge.

Uanset om det handler om nye legepladser i en afdeling, snerydning, boligforeningsfest, indkøb af nyt IT-udstyr i administrationen – ja selv personalets julegaver og aftensmad til organisationsbestyrelsesmøder – så betales det alt sammen af den husleje, som beboerne betaler. Derfor skal vi selvfølgelig sikre, at pengene bruges bedst muligt.

Følg organisationsbestyrelsens arbejde

Du kan løbende følge med i organisationsbestyrelsens arbejde, da vi offentliggør alle dagsordner og referater. Er du beboer i Ringgården, er referaterne også tilgængelig direkte på min side.

Dagsorden og referater

Som en del af Organisationsbestyrelsens arbejde med God Almen Ledelse er der vedtaget en lang række politikker, retningslinjer mv., som beskriver hvad vi forstår ved God almen ledelse. Blandt andet:

Politikker og retningslinjer

Organisationsbestyrelsen fastsætter sin egen forretningsorden, som fastsætter rammerne for, hvordan beslutningerne træffes i bestyrelsen.

Bilaget til organisationsbestyrelsens forretningsorden indeholder en oversigt over de vigtigste politikker og retningslinjer.

Retningslinjerne er en samling af vedtagelser om udgifter til alt fra taxa, gaver, forplejning til møder, it-udstyr og hotelovernatning for i organisationsbestyrelse og afdelinger.

Introduktionspolitikken skal sikre at alle nyvalgte organisationsbestyrelsesmedlemmer hurtigt bliver klædt på til at varetage deres opgave.

Politik for Ringgårdens brug af sponsorater og velgørenhed.

Politik for kompetenceudvikling af organisationsbestyrelsen skal sikre, at organisationsbestyrelsen hele tiden holdes opdateret og har de rette kompetancer.

Boligforeningen Ringgårdens opsparede midler er fordelt på vores trækningsret, dispositionsfond og arbejdskapital. De tre puljer kan benyttes til tilskud til afdelingerne, boligsociale aktiviteter og nye initiativer i Ringgården.

Der gælder forskellige regler for puljerne. Organisationsbestyrelsen har den 19. februar 2025 besluttet retningslinjer for ansøgning og tilskud fra puljerne.

Styringsdialog

Aarhus Kommune er tilsynsmyndighed for de almene boligorganisationer i kommunen. Hvert år afholder Aarhus Kommune styringsdialog med de almene boligorganisationer i kommunen. Det sker for at sikre, at boligorganisationerne opfylder kravene i almenboliglovgivningen.

Styringsdialogen tager udgangspunkt i boligorganisationens årsregnskab, vores årsberetning, revisionens protokol, referater fra organisationsbestyrelsens møder samt den styringsrapport, som er boligorganisationens besvarelse af spørgsmål til blandt andet effektiviseringer, nuværende og kommende projekter, ledelse og beboerdemokrati

Redegørelsen fra Styringsrapporten findes på kommunens hjemmeside.

Du kan også læse hele Ringgårdens Styringsrapport 2025.

Åbenhed om netværk og tillidshverv

I Ringgården er vi medlem af et begrænsede udvalg af netværk. Det er enten faglige netværk eller netværk, der drejer sig om udviklingen i Aarhus.

For at sikre gennemsigtighed offentliggør vi hvert år de netværk, som vi deltager i:

Effektivisering

Læs oplæg fra Organisationsbestyrelsens seminar om effektivisering

Effektivisering


Som boligorganisation er vi forpligtet til at arbejde med effektivitet og sparsommelighed. Vi skal vise, at vi lever op til kravene om, at Ringgården bliver drevet forsvarligt og effektivt.

Vi samarbejder tæt med vores revisor, Beierholm. De foretager årligt revision af alle vores regnskaber, gennemgår løbende forskellige områder og foretager uanmeldte kontrolbesøg. Vi kan med tilfredshed konstatere, at dette års gennemgang ikke har givet anledning til væsentlige eller kritiske anmærkninger fra vores revisor. De kommer altid med anbefalinger til forbedringer, som vi tilretter efter.

Du kan læse mere om, hvad vi konkret har arbejdet med og planerne for effektivisering det kommende år i Forvaltningsrapporten.

Egenkontrol


Ringgården har siden indførelsen af reglerne arbejdet med egenkontrol som en naturlig del af organisations beslutningsgrundlag for gennemførelse af effektiviseringer og igangsættelse af strategiske tiltag.

Ledergruppen gennemfører løbende analyser de enkelte drifts- og forretningsområder. Boligorganisationens effektivitet vurderes løbende på baggrund af Effektiviseringsstyrelsen effektivitetstal.

Resultatet af den udførte egenkontrol fremgår af den årlige forvaltningsrapport, som udgives i tillæg til organisationsbestyrelsens årsberetning.

Model for egenkontrol og økonomistyring

Organisationsbestyrelsen har i januar 2024 vedtaget ”Model for egenkontrol og økonomistyring”. Modellen er udarbejdet på baggrund af ”Vejledning om egenkontrol i almene boligorganisationer”, der blev udgivet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i april 2018, med henblik på at sikre faste årlige procedurer for Ringgårdens egenkontrol.

Model for egenkontrol og økonomistyring

Forvaltningsrapport 2024/25

Resultatet af den udførte egenkontrol fremgår af den årlige forvaltningsrapport, som udgives i tillæg til organisationsbestyrelsens årsberetning.

Økonomi og nøgletal

Henlæggelser er afdelingens opsparing til bestemte formål. Afdelingen skal løbende sørge for, at der bliver sparet op til vedligeholdelse. Derfor laver vi også en plan for de kommende 30 års vedligeholdelse i afdelingen. B-ordning er til den indvendige vedligeholdelse af vægge, lofter og gulve i boligen. Den opsparing hører til den enkelte bolig.

2026-Hovedforeningens-budget.pdf 2025-Hovedforeningens-budget.pdf 2024-Hovedforeningens-budget.pdf 2024-Analyserapport---Resultatkonto.pdf 2024-Analyserapport---Nøgletal-for-regnskab.pdf 2024-Analyserapport---Henlæggelser.pdf 2023-Analyserapport---Resultatkonto.pdf 2023-Analyserapport---Nøgletal-for-regnskab.pdf 2023-Analyserapport---Henlæggelser.pdf 2022-Analyserapport---Resultatkonto.pdf 2022-Analyserapport---Nøgletal-for-regnskab.pdf 2022-Analyserapport---Henlæggelser.pdf

Whistleblower-ordning

Vi ønsker en åben kultur, hvor man kan stå frit frem og indberette uregelmæssigheder eller ulovligheder om boligorganisationen, som man har en begrundet mistanke om.

Whistleblower-ordning

Regnskaber

Du finder boligorganisationens seneste årsregnskaber under "Hvem er vi" - "Årsberetninger og regnskaber"

Årsberetninger og regnskaber

Dagsorden og referater

Her kan du læse materiale fra blandt andet Organisationsbestyrelsen og Repræsentantskabet.

Dagsorden og referater

Behandling af personoplysninger

Boligforeningen Ringgården behandler løbende forskellige personoplysninger om dig, som beboer, som er nødvendige for vores arbejde med at administrere dit lejeforhold.

Behandling af personoplysninger

Ringgården

Dybedalen 1A
8210 Aarhus V
CVR nr. 41905018

Telefon: +45 88 30 30 50
Mail: bogodt@bf-ringgaarden.dk

Åbningstider i Administrationen

Tirsdag: 10.00-12.00 & 12.30-15.00
Onsdag: 12.30-15.00
Torsdag: 10.00-12.00 & 12.30-15.00

Telefontider i Administrationen

Mandag: 10.00-12.00 & 12.30-15.00
Tirsdag: 10.00-12.00 & 12.30-15.00
Onsdag: 12.30-15.00
Torsdag: 10.00-12.00 & 12.30-15.00

Genveje


Bank: Danske Bank
Reg.nr. 3627
Bankkontonr. 4628210039